الزام به تنظیم سند بدون گواهی عدم حضور

3.85 از 5 بوسیله 76 رای

به استناد قانون ثبت همه معامله ها و عقود مربوط به عین  املاکی که سابقه ثبت دارند اجباری بوده و با تنظیم این معاملات به صورت عادی  در دادگاه و ادارات دولتی اعتبار ندارند، اما اگر قراردادی عادی تنظیم شود. طرفی که خریدار است، می تواند الزام به تنظیم سند رسمی انتقال از دادگاه را بخواهد. مشخصا در قراردادهای عادی زمانی برای تنظیم سند رسمی انتقال در دفترخانه پیش بینی می شود و در صورت عدم حضور مالک با شرایط خاص می توان گواهی عدم حضور را از سردفتر تقاضا کرد، اما اگر زمان مشخص نشده بود، با توجه به الزام قانونی به ثبت قراردادهای عادی می توان دادخواست الزام به تنظیم سند انتقال بدون گواهی عدم حضور را تقدیم دادگاه کرد.

بدون عدم حضور می توان خسارت گرفت

پاسخ به این سوال منفی می باشد، مطالبه خسارت ناشی از تاخیر در تنظیم سند رسمی در صورتی امکانپذیر است که خواهان، گواهی عدم حضور خوانده در دفتر اسناد رسمی را ارائه دهد.

گواهی عدم حضور ندارم

با توجه به اینکه در بعضی از معاملاتی که بصورت عادی بین خریدار و مالک تنطیم می شود، تاریخ معینی برای انتقال سند رسمی در دفترخانه مشخص نمی شود، یا اینکه تاریخ مراجعه به دفترخانه معین شده است ولی طرفین یا حضور پیدا نمیکنن یا شرایط گرفتن گواهی را ندارند، خریدار می تواند با طرح دعوای الزام به تنظیم سند از دادگاه بخواهد که مالک سند رسمی را منتقل نماید، ولی متاسفانه خریدار بدون گواهی عدم حضور نمی تواند از مالک خسارت بگیرد.

الزام به تنظیم سند بدون پرداخت ثمن

محکومیت خوانده به تنظیم سند رسمی مستلزم پرداخت ثمن از سوی خریدار نیست و دادگاه نمیتواند ضمن رای الزام به تنظیم سند خواهان را ملزم به پرداخت ثمن کند. مگر اینکه در قرارداد به صراحت تنظیم سند رسمی و پرداخت ثمن به عنوان تعهد متقابل مورد توافق قرار گرفته باشد، و در این صورت الزام خریدار به پرداخت ثمن منوط به آن است که فروشنده اثبات کند تعهدات خود را انجام داده است.

الزام به تنظیم سند چقدر طول می کشد

 بعد از ثبت پرونده با توجه به شلوغی محاکم قضایی روال رسیدگی قابل پیش بینی نمی باشد، و معمولا از زمان ارجاع پرونده به شعبه ممکن است این مدت ۶ تا ۸ ماه به طول بیانجامد.

رای وحدت رویه در مورد گواهی عدم حضور

رای شماره745 مورخ 91/6/26 شعبه 31 دادگاه تجدیدنظر استان تهران

مطالبه خسارت ناشی از تاخیر در تنظیم سند رسمی در صورتی امکانپذیر است که خواهان گواهی عدم حضور خوانده در دفتر اسناد رسمی را ارائه دهد.

گرفتن وجه التزام بدون گواهی عدم حضور

در این موضوع که به صورت توأمان امکان مطالبه وجه التزام عدم تنظیم سند و الزام مالک به تنظیم سند رسمی وجود دارد بین محاکم اختلاف نظر است، 

نظریه کمیسیون نشست قضایی دادگستری محمود آباد 

البته ممکن است دادگاه از مفاد عقد احراز کند که هدف از شرط، تعیین انصراف از معامله تعدد مطلوب بوده و شرط قید شده در قرارداد در واقع وجه التزام عدم حضور به موقع در دفتر اسناد رسمی است، و طرفین به نحو ملزمی، ملتزم به اجرای قرار شده اند، و تا تاریخ سند رسمی اعمال خیار شرط نکرده اند، حکم به الزام به تنظیم سند رسمی و در صورت مطالبه وجه التزام تخلف از حضور در دفتر اسناد رسمی با احراز تحقق شرایط آن حکم محکومیت متخلف به نحو مقتضی صادر خواهد شد.

مدارک لازم برای الزام به تنطیم سند رسمی

برای ثبت هر نوع دادخواست در مراجع قضایی خواهان ابتدا باید در سامانه ثنا ثبت نام نماید، مدارک لازم برای الزام به تنظیم سند رسمی به شرح ذیل است؛

۱- مدارک شناسایی خواهان 

۲- اصل قرارداد یا مبایعه نامه

۳- گواهی عدم حضور دفترخانه در صورت اخذ آن

۴- اظهارنامه 

۵- تکمیل فرم ارزش منطقه ای ملک از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

اعتبار گواهی عدم حضور

معمولا در یکی از بندهای قرارداد تاریخ و روز و ساعت دقیق مراجعه به دفترخانه جهت انتقال سند ذکر میشود، و طرفین متعهد هستند در آن زمان و مکان مشخص شده حضور بهم برسانند، و در صورتی که خریدار حاضر شود و تمام شرایط قرارداد را رعایت نموده باشد به درخواست او سردفتر اسناد رسمی گواهی عدم حضور صادر می نماید، این گواهی چون در دفتر اسناد رسمی تنظیم شده است از اعتبار رسمی و قانونی برخوردار می باشد و میتوان به استناد گواهی عدم حضور از دادگاه مطالبه خسارت نمود.

 

 

  • دوشنبه 13 شهریور 1402
  • بروزرسانی: دوشنبه 10 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 5 دقیقه
  • 2578
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  5     +   =   شش