ثبت واقعه ولادت

4.38 از 5 بوسیله 8 رای

ثبت واقعه ولادت

ولادت هر طفل در ايران اعم از اينكه پدر و مادر طفل، ايراني يا خارجي باشند بايد به نماينده يا مامور ثبت احوال و ولادت اطفال ايرانيان مقيم خارج از كشور به مامور كنسولي ايران در محل اقامت و اگر نباشد به نزديكترين مامور كنسولي و يا به سازمان ثبت احوال كشور اعلام گردد.

ثبت ولادت بايد مستند به تصديق پزشك يا ماماي رسمي یا موسسه­ اي كه طفل در آن­جا متولد گرديده است باشد، در غير اين صورت واقعه به تصديق دو نفر گواه ثبت مي ­شود. مهلت اعلام ولادت پانزده روز از تاريخ ولادت طفل است.

مدارک و منضمات مورد نیاز جهت طرح دعوای ثبت واقعه ولادت

1- تصویر مصدق سند ازدواج (اجباری)

2- تصویر مصدق گواهی ولادت (اجباری)

3- به همراه داشتن كارت ملي جهت احراز هويت و كارت عابر بانك جهت پرداخت هزينه ي دادرسي الزامي است.

* در صورت عدم وجود مدارك اختياری فوق می توانيد يكی از دلایل ذيل را ارائه نماييد.

1- استماع شهادت شهود و مطلعين. 2- تحقيقات محلي. 3- درخواست استعلام. 4- معرفی به پزشکی قانونی. 5- شماره پرونده استنادي. 6- سایر دلایل  و مستندات

چه اشخاصی عهده دار امضاء و اعلام ثبت واقعه ولادت هستند؟

۱- پدر یا جد پدری

۲- مادر در صورت غیبت پدر و در اولین موقعی که قادر به انجام این وظیفه باشد .

۳- وصی یا قیم یا امین

۴- اشخاصی که قانوناً عهده دار نگهداری طفل باشد

۵- متصدی یا نماینده موسسه ای که طفل به آنجا سپرده شده است.

۶- صاحب واقعه که سن او از ۱۸سال تمام به بالا باشد.

ثبت واقعه ولادت در ازدواج موقت

در صورتی که ازدواج پدر و مادر طفل به ثبت نرسیده باشد اعلام ولادت و امضاء اسناد متفقاً به عهده پدر و مادر خواهد بود و هرگاه اتفاق پدر ومادر در اعلام ولادت میسر نباشد سند طفل با اعلام یکی از ابوین که مراجعه می کند با قید نام کوچک طرف غائب تنظیم خواهد شد. اگر مادر اعلام کننده باشد نام خانوادگی مادر به طفل داده می شود.

صدور سند ولادت در صورت مشخص نبودن ابوین

هرگاه ابوین طفل معلوم نباشند سند با نام خانوادگی آزاد و نامهای فرضی در محل اسامی ابوین تنظیم می گردد. تصحیح اسامی فرضی یا تکمیل مشخصات ناقص به موجب اقرارنامه موضوع ماده 1273 قانون مدنی یا حکم دادگاه یا مدارک حصر وراثت به عمل خواهد آمد و نام خانوادگی طبق احکام مربوط به نام خانوادگی اصلاح خواهد شد. موضوع فرضی بودن اسامی پدر ومادر در شناسنامه منعکس نخواهد شد.

مرجع صالح صدور گواهی ولادت توابع ایران و اتباع خارجی

اشخاصی که در کشور متولد می شوند از نظر تابعیت دو عده هستند

۱- عده ای تابعیت کشور ایران را دارند که گواهی تولد فرزندان تابعیت ایران همان گواهی ماما یا پزشک است که دربیمارستان صادر می شود وبرابر قانون ثبت احوال با ارائه این گواهی اداره مزبور ضمن ثبت واقعه تولد در دفتر ثبت وقایع شناسنامه ایرانی برایشان صادر می کند.

۲- اشخاصی که تابعیت کشورهای بیگانه را دارند

مرجع صالح صدور گواهی ولادت اتباع بیگانه 

الف- قبل از سن ۱۸ سالگی برابرمقررات قانون ثبت احوال مرجع صلاحیت دار برای صدورگواهی تولد اداره ثبت احوال می باشد که با ارائه گواهی پزشک یا ماما که دربیمارستان صادر می شود اداره ثبت احوال گواهی فوت صادر می کند.

ب- بعد از سن ۱۸ سالگی

ولی اگر از سن ۱۸ سالگی بگذرد وشخص اقدام به اخذ گواهی نکرده باشد دادگاه عمومی حقوقی باید صدور این گواهی را موردحکم قرار دهد.

نکات مهم در خصوص ثبت ولادت

۱- ولادت هر طفل در ایران اعم از اینکه پدر و مادر طفل ایرانی یا خارجی باشند باید به نماینده یا مامور ثبت احوال اعلام شود و ولادت اطفال ایرانیان مقیم خارج از کشور به مامور کنسولی ایران در محل اقامت و اگر نباشد به نزدیکترین مامور کنسولی و یا به سازمان ثبت احوال کشور اعلام می شود.

۲- ولادت واقع در ایران به وسیله نماینده یا مامور ثبت احوال و ولادت واقع در خارج از کشور به وسیله ماموران کنسولی ایران در دفتر ثبت کل وقایع به ثبت می رسد. 

۳- پس از ثبت ولادت اگر طفل ایرانی باشد شناسنامه صادر و تسلیم می گردد و اعلامیه برای ثبت واقعه در دفتر ثبت کل وقایع صفحه مخصوص پدر و مادر به اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه آنان فرستاده می شود و در صورتی که طفل خارجی باشد گواهی صادر و تسلیم می گردد.

۴- برای هر فرد شماره شناسنامه که مخصوص به او خواهد بود تعیین می گردد و شماره شناسنامه هر شخص و کلیه مدارک مربوط به ثبت احوال او باید قید گردد 

۵- ثبت ولادت باید مستند به تصدیق پزشک یا مامای رسمی با موسسه ای که طفل در آن جا متولد گردیده است باشد، در غیر این صورت واقعه به تصدیق دو نفر گواه ثبت می شود.

۶- مهلت اعلام ولادت پانزده روز از تاریخ ولادت طفل است. روز ولادت و تعطیل رسمی بعد از آخرین روز مهلت به حساب نمی آید و در صورتی که ولادت در اثنای سفر زمینی یا هوائی یا دریائی رخ دهد مهلت اعلام آن از تاریخ رسیدن به مقصد محسوب می شود.

۷- ماما یا پزشکی که در حین ولادت حضور و در زایمان دخالت داشته مکلف به صدور گواهی ولادت و ارسال یک نسخه از آن به ثبت احوال محل در مهلت اعلام می باشد.

انتخاب نام

انتخاب نام با اعلام کننده است

انتخاب نامهائی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می گردد و همچنین انتخاب عناوین و القاب و نامهای زننده و مستهجن یا نامناسب با جنس ممنوع است.

تشخیص نامهای ممنوع با شورای عالی ثبت احوال می باشد و این شورا نمونه های آن را تعیین و به سازمان اعلام می کند.

انتخاب نام در مورد اقلیتهای دینی شناخته شده در قانون اساسی تابع زبان و فرهنگ دینی آنان است.

* در اسناد سجلی اقلیتهای دینی شناخته شده در قانون اساسی نوع دین آنان قید می شود.

ذکر سیادت در اسناد سجلی ساداتی که سیادت آنان در اسناد سجلی پدر و یا جد پدری مندرج باشد و یا سیادت آنان با دلائل شرعی ثابت گردد الزامی است مگر کسانیکه خود را سید ندانند و یا عدم سیادت آنان شرعاً احراز شود .

مراتب تشرف پیروان ادیان دیگر به دین مبین اسلام همراه با تغییرات مربوط به نام ونام خانوادگی آنان در اسناد سجلی ثبت شود.

هرگاه از وضع حمل بیش از یک طفل متولد شود برای هر یک دفتر ثبت کل وقایع جداگانه به ترتیب تولد و با ذکر ساعت ولادت تنظیم خواهد شد.

  • سه شنبه 16 شهریور 1400
  • بروزرسانی: چهارشنبه 26 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 2 دقیقه
  • 2022
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  +     چهار   =   5