پرسش و پاسخ مالیات بر ارث

5 از 5 بوسیله 4 رای

مالیات بر ارث ملک قولنامه ای به چه صورت است؟

پاسخ این است که اداره دارایی و مالیات اموال و املاک دارای سند رسمی هستند را به رسمیت می‌شناسد. از آنجایی که یک ملک با سند قولنامه‌ای سند رسمی ندارد، مطمئنا جزو اموال متوفی محسوب نمی‌شود و مالیات بر ارث نیز برای آن در نظر گرفته نخواهد شد. البته برخی مواقع مالیات بر ارث برای ملک قولنامه‌ای در نظر گرفته می‌شود. به این صورت که اگر عقد قرارداد قولنامه‌ای به اطلاع اداره مالیات کشور‌ برسد، مالیات بر ارث وضع می‌شود. اما اگر در این مورد اطلاعی به اداره دارایی ندهند، مالیات بر ارث هم در نظر گرفته نمی‌شود. شاید این مورد به نظر یک مزیت باشد، اما واقعیت این است که اموال و املاک قولنامه‌ای مشکلات زیادی دارند و به دلیل این مزیت کوچک نمی‌توان خود را اسیر چنین قولنامه‌هایی کرد.

آیا با گرفتن کدرهگیری اجاره مالیات شامل موجر میشود؟

تا پیش از اواسط تابستان ۹۹ شرایط به این ترتیب بود که معمولا موجر تمایلی برای دریافت کد رهگیری نداشت. مستاجر نیز در برخی مواقع بر خلاف موجر تمایل به دریافت کد رهگیری داشت.

دلیل موجر برای بی‌تمایلی نسبت به دریافت کد رهگیری این بود که زیر بار پرداخت مالیات بر اجاره نرود. دلیل مستاجر هم برای درخواست دریافت کد رهگیری، پیگیری راحت‌تر مشکلات احتمالی آتی بود.

اما از اواسط تابستان ۹۹ و با اعلام مصوبه دولت در خصوص دریافت مالیات از خانه‌های خالی، این وضعیت در حال تغییر است.

بعد از تیر ماه ۹۹ و اعلام این مصوبه، شرایط تغییر کرد. به این معنی که اگر مالک کد رهگیری دریافت کند، مالیات بر اجاره شامل حال او می‌شود. اگر هم کد رهگیری دریافت نکند، مشمول پرداخت مالیات بر خانه‌های خالی می‌شود.

در نتیجه شاهد این هستیم که به مرور تمایل مالک برای دریافت کد رهگیری برای اجاره نامه بیش‌تر از قبل می‌شود.

آیا دولت از ارث سهم دارد؟

سهم‌الارث هر شخص جزو اموال او به شمار می‌آید بنابراین طبق قانون، مالیات به آن تعلق می‌گیرد. هرگاه در نتیجه فوت شخصی، مالی از متوفی به ورثه برسد، ورّاث یا نماینده قانونی آن‌ها باید حداکثر تا شش ماه پس از تاریخ فوت متوفی، به اداره امور مالیاتی محل سکونت متوفی مراجعه کنند و صورت اموال و بدهی‌های وی را در اظهارنامه مالیات بر ارث قید کنند. پس از آن گواهی نامه تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث صادر و به ورثه داده می‌شود. این گواهی نامه یکی از مدارک لازم برای درخواست گواهی حصر وراثت از شورای حل اختلاف است. در این گواهی، اسامی وراث قانونی اعلام و میزان سهم الارث هر یک از آن‌ها مشخص می‌شود. پس از تکمیل اظهارنامه، ماموران مالیات همه اموال منقول و غیرمنقول متوفی را به نرخ روز قیمت‌گذاری می‌کنند. از ارزش همه اموال ابتدا بدهی‌های متوفی که مهریه زن نیز از جمله آن‌هاست پرداخت می‌شود، سپس اگر وصیت‌نامه‌ای وجود نداشته‌باشد، باتوجه به ضوابط قانونی، سهم‌الارث ورثه تعیین و بر اساس میزان هرکدام به آن‌ها مالیات تعلق می‌گیرد. این مالیات در واقع سهم دولت از اموال متوفی است. در خصوص نحوه محاسبه مالیات بر ارث باید به قوانین و مقررات مالیاتی مراجعه شود. مواد ۱۹ و ۲۰ قانون مالیات بر ارث میزان این مالیات را ۹ تا ۷۰ درصد تعیین کرده که در بعضی موارد نیز معاف از مالیات است. این مالیات فقط بر اموالی که سند و سابقه ثبتی دارند تعلق می‌گیرد و مالی که سابقه ثبتی ندارد، مشمول مالیات نیست.

  • دوشنبه 04 مرداد 1400
  • بروزرسانی: دوشنبه 10 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 2 دقیقه
  • 910
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  -     چهار   =   دو